Vrem să îmbunătățim situația învățământului din România și acționăm concret! Interviu cu asistenți sociali din România

Vrem să îmbunătățim situația învățământului din România și acționăm concret! Interviu cu asistenți sociali din zone defavorizate

Pentru mulți copii din România prima zi de școală nu este o bucurie. Chiar dacă abia așteaptă să se întoarcă la școală după lunga vacanță de vară, lipsurile și nevoile îi fac să uite de plăcerea învățăturii și să se concentreze pe minusuri mai mult decât pe plusuri. De aceea, noi, prin intermediul Asociației Create Yourself, vrem să dăruim o rază de speranță copiilor din zone defavorizate și să-i pregătim pentru școală cu rechizitele de care au nevoie.

Am identificat 500 de copii din clasele I-VIII, din comune cu un grad ridicat de marginalizare din județul Vaslui și anume: Corodești, Pogonești, Puiești, Gherghești, Ciocani, Pogana, Grivița, Lunca, Ibănești, Fruntișeni, Alexandru Vlahuță și Chetrosu. Iar pentru a-i pregăti de școală așa cum se cuvine, am organizat campania Șanse egale pentru începutul anului școlar, având ca scop trei obiective principale:

  • înlesnirea accesului la educație printr-o pregătire optimă pentru orele de curs a copiilor din zonele defavorizate;
  • reducerea abandonului școlar din cauza situației materiale precare;
  • creșterea stimei de sine și a încrederii, oferindu-le lucrurile de care au nevoie pentru a nu se simți mai prejos decât colegii lor.

Pentru acest proiect, am luat legătura cu mai mulți asistenți sociali și reprezentați ai primăriilor din comunele defavorizate din județul Vaslui și cu această ocazie, am stat de vorbă cu ei și despre situația învățământului românesc la ora actuală, dar și rolul rechizitelor în învățătură. Iar pe baza răspunsurilor pe care le-am primit de la ei, am alcătuit acest articol care sperăm să te inspire și pe tine, dar și să te motiveze să te alături inițiativei noastre.

Pentru realizarea acestui articol, am stat de vorbă cu un asistent social din Grivița, un asistent social din Ciocani, un asistent social din Puiești și un reprezentat al primăriei Gherghești care ne-au răspuns pe larg la toate întrebările noastre.

Sunteți mulțumiți de situația actuală a învățământului? Ce părere aveți despre perioada în care elevii au lipsit de la școală și au studiat online?

A.S.Grivița: Să spun sincer, nu sunt mulțumită de situația învățământului de la ora actuală, cât despre învățământul online, pot spune că nu prezintă același interes ca învățământul din clasă. Chiar am primit sesizări de la unii profesori în legătură cu faptul că unii elevi nu intră la cursuri sau atunci când o fac, au alte preocupări.

A.S.Ciocani: De învățământul online nu sunt mulțumită. E altfel pentru elevi când sunt la școală, în colectiv.

A.S.Puiești: În ceea ce privește învățământul online, nu sunt deloc mulțumită. În primul rând, din cauză că nu au avut un terminal de pe care să se logheze sau nu au avut acces la internet, mulți elevi au lipsit de la ore. Domnul primar și școala au făcut tot ce au putut ca acești copii să fie măcar prezenți la cursurile virtuale, dar tot nu le putem compara cu cele din clasă.

R.P.Gherghești: Consider că situația a fost impusă și se pot aduce argumente și pro și contra.

Având în vedere că mulți elevi din zonele rurale defavorizate nu au avut acces la internet în timpul stării de urgență și de alertă, cu vedeți recuperarea materiei pierdute?

A.S.Grivița: Din presă am auzit că se propunea la un moment dat recuperarea materiei prin ore suplimentare predate de profesori, aceștia fiind plătiți suplimentar pentru munca depusă. Nu știu sigur dacă s-a făcut deja acest lucru sau urmează, dar consider că este o idee bună.

A.S.Ciocani: Nu știu care este situația în alte comune, dar la Ciocani materia pierdută s-a recuperat prin cursuri suplimentare, după ore și sâmbăta.

A.S.Puiești: Materia pierdută trebuie neapărat recuperată deoarece, în caz contrar, copiii vor rămâne cu lacune. Eu consider că mai trebuie să lucrăm la această parte. Chiar și acolo unde s-a recuperat o parte, nu este încă suficient.

R.P.Gherghești: Este o situație foarte dificilă. Eu nu cred că elevii vor mai recupera tot ce au pierdut. Profesorii ar trebui să fie foarte dedicați ca să poată preda într-un timp atât de scurt atât de mult și să acopere lacunele.

Ce părere aveți despre infrastructura școlară din România? Despre modul în care sunt dotate clasele, laboratoarele etc.?

A.S.Grivița: Este o situație îngrijorătoare. Nu am cuvinte s-o descriu!

A.S.Ciocani: La Ciocani școlile au fost reabilitate, infrastructura este bună acum.

A.S.Puiești: Infrastructura noastră are un nivel mediocru.

R.P.Gherghești: Există loc și de mai bine, dar școlile se descurcă din punct de vedere financiar.

Cum vedeți adaptarea învățământului la noile cerințe ale pieței, pentru integrarea în muncă? Ajunge ce învață copiii la școală și mai departe la școli profesionale sau la universitate pentru a-și găsi un loc de muncă bun pe viitor?

A.S.Grivița: În prezent se pune mult accent pe experiență, indiferent de industrie. De aceea consider că școlile ar trebui să promoveze mai mult voluntariatul.

A.S.Ciocani: În școala românească trebuie să se facă mai multă practică. Copiii ar trebui încurajați să se orienteze către școlile de meserii deoarece, în mediul rural cel puțin, locurile de muncă sunt foarte limitate.

A.S.Puiești: Copiii români învață, dar așa cum am ajuns la concluzia și din discuțiile cu proprii copii, încă din școală avem nevoie de mai multă educație financiară.

R.P.Ghergehști: Pentru a-și găsi mai repede și mai ușor un loc satisfăcător de muncă, elevii români ar trebui încurajați să descopere ce le place încă din școala generală. Mulți termină școala și nu știu către ce profil sau meserie să se orienteze.

Trecând mai departe la rechizitele școlare, ceea ce vrem să dăruim noi elevilor din zonele defavorizate, care credeți că sunt cele mai importante rechizite care ar trebui să se găsească în ghiozdanul oricărui copil?

A.S.Grivița: Sunt multe rechizite de care are nevoie un copil la școală. Dar dacă ar fi să ne limităm la strictul necesar, putem spune că îi sunt indispensabile măcar un pix, un creion, o radieră etc. 

A.S.Ciocani: La școală, un copil ar trebui să aibă mereu pixuri, creioane colorate, corector etc.

A.S.Puiești: Caiete de notițe, un stilou și alte lucruri esențiale ar trebui să se găsească în ghiozdanul unui copil. Pe de altă parte, lucrurile de care eu cred că nu are nevoie sunt telefonul mobil și tableta. E bună tehnologia, dar pe de altă parte, din cauza ei, câți elevi din ziua de azi mai știu să redacteze o cerere, o scrisoare etc.?

R.P.Gherghești: Lucruri de bază și pixuri colorate pentru a sublinia lucrurile importante, predate la școală.

Cât de necesare considerați că sunt rechizitele școlare în ceea ce privește învățătura?

A.S.Grivița: Rechizitele sunt foarte necesare pentru copii. Calitatea lor influențează puternic situația la învățătură.

A.S.Ciocani: Sunt materii la care rechizitele școlare sunt absolut neceare. De exemplu, ora de desen. De asemenea, rechizitele sunt și o formă de motivare a elevilor. Având rechizite frumoase, elevii sunt motivați să învețe mai mult și mai bine.

A.S.Puiești: Copii care nu au rechizite nu pot ține pasul cu ceilalți la învățătură. Este trist, dar există și copii care nu au cu ce să scrie, să își noteze lecția sau să-și facă temele. 

R.P. Gherghești: Rechizitele sunt un stimul. Înveți cu drag când ai un caiet nou.

Considerați că greutatea ghiozdanului este prea mare pentru copii?

A.S.Grivița: Da, dar cu toate acestea nu aș renunța la nimic. Nici la manuale, nici la rechizite. Cred că sistemul pe care îl vedem prin filmele americane este cel mai bun. În școli, fiecare copil ar trebui să aibă un dulăpior al lui unde să-și țină lucrurile.

A.S.Ciocani: Ghiozdanul este destul de greuț. Copii cară prea multe cărți. Asta se întâmplă din cauză că manualele obligatorii sunt foarte scurte și profesorii sunt obligați să apeleze ia culegeri. De aceea eu consider că ar trebui schimbate manualele. Avem nevoie de niște manuale mai stufoase, în care să se regăsească mai multă informație și care să fie suficiente pentru predarea materiei. La rechizite nu putem renunța.

A.S.Puiești: Foarte mare. Copiii ar trebui să aibă la școală dulapuri unde să își pună cărțile foarte grele sau să primească de la profesori mai puține teme.

R.P.Gherghești: Absolut. E o pedeapsă. Ar trebui mai puține manuale la fiecare materie. La școală ar trebui să se pună mai mult accent pe lucrurile elementare: cum se măsoară o suprafață, cum se scrie o scrisoare etc. Lucruri de care ai nevoie în societate și în viața de zi cu zi. Nu rechizitele fac ca ghiozdanele copiilor să fie prea grele, ci manualele școlare.

În contextul pandemiei și al învățământului online, cât de necesare mai sunt rechizitele școlare?

A.S.Grivița: În afară de ghiozdan, chiar și atunci când învață online, pentru copii restul rechizitelor sunt la fel de necesare ca înainte.

A.S.Ciocani: Sunt la fel de necesare rechizitele și acasă ca și la școală. Locul unde învață elevul nu influențează nevoia de rechizite.

A.S.Puiești: Sunt la fel de necesare. Copiii au nevoie de rechizite oriunde ar învăța.

R.P.Gherghești: Rechizitele sunt la fel de necesare ca întotdeauna. Este altfel când pui mâna să scrii tu singur ceea ce ți se predă la școală. Altfel ți se întipărește informația în minte.